Een duurzame kantoorinrichting, dat is in 2022 gelukkig steeds meer standaard, dan uitzondering. Maar wat wordt daar onder verstaan? In dit blog belichten we enkele aspecten die belangrijk zijn tijdens de ontwikkeling van een duurzame kantoorinrichting.

Het kantoor als grondstoffendepot

Om te beginnen, zien wij het kantoor als grondstoffendepot. Bij het ontwerpen van een duurzame kantoorinrichting hanteren wij deze volgorde:

  • rethink: anders denken over en organiseren van de inzet van materialen en producten, het begin van circulair denken.
  • reuse: 1 op 1 inzetten van materialen en producten in huidige vorm.
  • repair: herstellen van bestaande materialen en producten, of onderdelen daarvan.
  • refurbish: als nieuw maken van materialen en producten met een combinatie van hergebruikte, gerepareerde en nieuwe onderdelen.

Dit doen we met de eigen materialen en producten van onze opdrachtgever, bestaande materialen en producten uit de markt, of een combinatie daarvan. Door op deze manier te kijken naar een duurzame kantoorinrichting draag je bij aan klimaatdoelstellingen doordat CO2 uitstoot beperkt wordt. Je kiest voor de kwaliteit van hoogwaardige producten, minimaliseert transport doordat er minder meubilair geïmporteerd hoeft te worden, versterkte de lokale economie en deze duurzame manier van een kantoor inrichten heeft een positief effect op het imago van je organisatie.

Refurbished kantoormeubilair

Bij het ontwikkelen van een circulair kantoor en daarbij het inzetten van refurbished meubilair ga je uit van bestaande producten, die opnieuw ingezet worden. Om kwaliteit en garantie te kunnen bieden, wordt het meubilair technisch gecontroleerd, gereinigd en/of opnieuw gespoten of gestoffeerd. Op deze manier maak je gebruik van wat er al is, in plaats van nieuwe grondstoffen te gebruiken voor het vervaardigen van nog méér spullen. Dat is namelijk helemaal niet nodig! Er is zoveel bestaand meubilair beschikbaar.

Wil je meer weten over refurbished kantoormeubilair, bekijk dan deze video.

Lees ook: “Refurbished meubilair inzetten bij het inrichten van je nieuwe werkomgeving: dit is alles wat je erover moet weten”.

Het is niet altijd mogelijk om 100% voor refurbished kantoormeubilair te kiezen. Er bestaan gelukkig ook steeds meer producten die gemaakt zijn van biomaterialen, zoals een vergaderstoel van hennep en hars. Beide materialen zijn volledig biologisch, plantaardig én recyclebaar. Daarnaast is duurzaam kantoormeubilair dat gemaakt is van milieuvriendelijke materialen, zonder gevaarlijke stoffen, ook een prima keuze. Een bureaustoel is bijvoorbeeld pas duurzaam als de zitting geen chemicaliën bevat. Omdat verantwoord kantoormeubilair steeds belangrijker wordt, worden er steeds meer meubels geproduceerd volgens het Cradle to Cradle principe, oftewel circulair meubilair. Hierbij wordt tijdens de ontwerpfase van het meubelstuk al nagedacht over de mogelijkheid van 100% recycling. De grondstoffen van Cradle to Cradle producten kunnen eenvoudig gescheiden worden, om vervolgens opnieuw gebruikt te worden.

Energiezuinige installaties en apparatuur

Een ander aspect van een duurzaam interieur, zijn energiezuinige installaties en apparatuur. Door uitsluitend te kiezen voor bijvoorbeeld koffie apparaten, koelkasten, schermen en printers met energielabel A, daalt het energieverbruik. Dit heeft uiteraard een gunstig effect op de CO2 uitstoot en bovendien kan het organisaties ook geld besparen.

Nieuwe technologieën

Het aantal nieuwe technologieën om slim om te gaan met ruimte en tijd, groeit met de dag. De inzet van nieuwe technologieën binnen een organisatie bieden de gelegenheid om efficiënt om te gaan met de beschikbare tijd. Binnen een duurzame kantoorinrichting zijn nieuwe technologieën niet weg te denken. Denk bijvoorbeeld aan faciliteiten voor het houden van een videoconferentie en werken in the cloud. Ook slimme documentoplossingen, apps die het werkproces ondersteunen, het gebruik van elektrische auto’s en het stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer horen bij een duurzame kantoorinrichting en –denkwijze. Flexibel en hybride werken heeft een grote invloed op een duurzame kantoorinrichting. Zo heeft het hanteren van flexibele werkplekken en flexibele werktijden, een positieve invloed op de milieubelasting en het economisch rendement van het kantoor. Belangrijk is dus om de flexibiliteit en beschikbaarheid hoog te houden, wil je als organisatie zo hoog mogelijk scoren met je duurzame kantoorinrichting.

Duurzame inzetbaarheid van medewerkers

Organisaties die aandacht hebben voor de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van hun medewerkers, zijn goed op weg naar duurzame inzetbaarheid. Gevolg van duurzame inzetbaarheid is meer werkplezier, minder ziekteverzuim en een hogere arbeidsproductiviteit. Een duurzame kantoorinrichting draagt ook bij aan de gezondheid, betrokkenheid en ontwikkeling van de werknemers.  Frisse lucht, een goede akoestiek en voldoende daglicht zijn natuurlijk belangrijk. Het gebruik van planten zorgt voor meer zuurstof en een hogere luchtvochtigheid van ruimtes. Daarnaast is het bij een duurzame kantoorinrichting van belang dat werknemers weten voor welke activiteiten (samenwerken, geconcentreerd werken, individueel werken, ontspannen, flexwerken, etc.) de ruimtes zijn bestemd. Dit heeft indirect een positieve invloed op de duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Efficiëntieslag naar een duurzame kantoorinrichting

Om een efficiëntieslag te kunnen slaan naar een duurzame kantoorinrichting, moeten zaken als beveiliging, verlichting, IT en schoonmaak kritisch worden bekeken. Efficiëntie gaat ook op voor inkoop. Energie, apparatuur, materiaal, koffie/thee en meubilair: alles kan efficiënt en duurzaam ingekocht worden. Dit zeker wanneer het op grote schaal gedaan wordt.

Wil je meer weten?

Bij Rever zijn we dagelijks bezig met interieurprojecten en duurzame en kantoorinrichting. Zelf werken wij natuurlijk ook in een duurzame kantoor omgeving, op deze pagina kun je een kijkje nemen in ons clubhuis. We bieden je graag meer inspiratie voor een duurzame kantoorinrichting en zijn benieuwd naar wat jouw vraagstuk is. We nodigen je graag uit voor een rondleiding door ons clubhuis in Utrecht. Bel of mail ons gerust voor een vrijblijvende afspraak op 030-2142255 of vul onderstaand formulier in.


    (Je wordt op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.)

     

    Het kantoor als grondstoffen depot:

    de basis voor een duurzame kantoorinrichting.