Onze maatschappij is steeds meer gericht op beleving; het bevredigen van psychische behoeften. Als ontwerpers van interieurs voor werkomgevingen, staan bij ons functie en beleving centraal. Functie, omdat een werkomgeving in de eerste plaats moet voorzien in de praktische behoeften van de gebruikers. Beleving, omdat een inspirerende werkomgeving productiviteit en creativiteit stimuleert. Bovendien vormt uw interieur een weerspiegeling van de identiteit van uw organisatie, die moet kloppen. Dat gevoel als u ergens binnen komt en het klopt met het imago van een organisatie, herkent u dat?
De hele maand maart besteden wij aandacht aan de inspirerende werkomgeving; hoe vergroot u de kantoorbeleving vanuit een sterk interieurconcept?
Beleving vanuit vier domeinen
Volgens de Amerikaanse economen Pine & Gilmore, die o.a. onderzoek deden naar de belevingseconomie, wordt een optimale beleving gevoed vanuit vier domeinen: Amusement, Leren, Ontsnapping, Esthetiek. Een interieurconcept waarbij rekening gehouden wordt met alle vier deze domeinen, heeft de potentie een optimale beleving te bewerkstelligen.
In dit artikel lichten we deze vier factoren van beleving toe.
1. Leren, ontwikkelen & ontmoeten
Tijdens werktijd besteden we ca. 35% van onze tijd aan werkzaamheden waarvan we leren (Borghans, 2014). Dit percentage is stijgende. Op kantoor zijn er meerdere manieren waarop mensen leren. De meest voorkomende manier is het formeel leren, denk hierbij aan het volgen van cursussen en trainingen. Informeel leren vindt meestal onbewust en spontaan plaats, denk hierbij aan reflectie en interactie met anderen. Een sterk interieurconcept voor een inspirerende werkomgeving biedt dus voldoende settings waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, waar kennis gedeeld kan worden en waar spontane uitwisselingen plaats kunnen vinden. Het kantoor als ontmoetingsplek met een sterke aantrekkingskracht.
2. Fun
Fun elementen zorgen direct en indirect voor een positief effect op werkprestaties. Amerikaanse bedrijven als Google, Facebook en Microsoft gaan all out met een glijbaan om een verdieping omlaag te gaan, een aquarium om in te werken, scooters om op te zitten, badkuipen om in te chillen en een indoor park voor de lunch. Zo gek hoeft u het niet te maken, fun kan ‘m ook in kleine dingen zitten. Denk bijvoorbeeld aan thematische vergaderkamers, passend bij de eigen business (zoals een prinsessenkamer en zwembad op het kantoor van Intertoys), een ouderwetse automaat om kantoorartikelen uit te verkrijgen, vergaderen aan een oude bakfiets (zoals op de kantoorcampus van VGZ), bestickering op de vloer die u met grappige uitspraken naar het trappenhuis lokken in plaats van naar de lift.
3. Ontspanning & ontsnapping
Onderzoek naar korte ontspanningsmomenten op kantoor laat zien dat dit positief kan zijn voor de productiviteit van de werknemer, mits niet meer dan ongeveer 12% van de tijd (Coker, 2011). De theorie hierachter is dat de korte ontspanningsmomenten zorgen voor meer focus op de werkzaamheden. Ontspanningsmogelijkheden zijn daarom zeker onderdeel van een sterk interieurconcept, denk hierbij bijvoorbeeld aan het spelen van een potje tafeltennis, tafelvoetbal of darts. Maar ook een prikkelvrije ruimte of plek om te mediteren wordt gewaardeerd onder kantoorgebruikers.
4. Aandacht voor esthetiek & ‘Home-ificatie’ van het kantoor
De werkomgeving moet net zo leuk zijn als thuis. Waarom zouden mensen anders naar kantoor komen? Het ontwerp van de kantoorruimte is van grote invloed op de beleving; wat voor gevoel roept de indeling, het materiaalgebruik, het meubilair, de verlichting en het kleurgebruik op? Welke faciliteiten zijn beschikbaar? De functionele maar zeker ook de esthetische waarde van een doordacht ontwerp, met aandacht voor details en design, zorgen voor sfeer en een thuisgevoel.
Ontwerpen vanuit behoeften voor een optimale beleving
Een interieurontwerp maken we voor mensen, zodat zij hun doelen kunnen behalen. Het behalen van doelen wordt beïnvloed – en soms zelfs uitsluitend bepaald – door waarnemingen, gedachten, gevoelens en gedrag. En die gedachten en gevoelens worden weer beïnvloed door de fysieke omgeving. Door vanuit het interieurconcept op een doordachte manier invulling te geven aan de vier domeinen en goed te begrijpen welke functionaliteiten vereist zijn, wordt een positieve beleving gecreëerd. Een wauw-effect, dat is waar we voor gaan!
Meer weten over inspirerende werkomgevingen en kantoorbeleving?
Wilt u meer weten over kantoorbeleving en inspirerende werkomgevingen? U bent welkom in ons Belevingscentrum voor een vrijblijvend gesprek over hoe u productiviteit en creativiteit kunt stimuleren vanuit uw interieur.
Neem daarvoor contact op met Anita Roelvink, anita.roelvink@rever.nl of 06 52 55 36 72.
Meer inspiratie op doen? Bekijk ons Pinterest bord “inspirational setting” en volg ons op Pinterest!
Geraadpleegde bronnen: Het onderzoek “Belevingswaarde van kantoorgebouwen” van ing. M.H. van den Heuvel (2015), werken20.nl, omgevingspsycholoog.nl.